Bedrijf
Voor inrichtingen zijn de volgende hulpmiddellen beschikbaar voor het documenteren van het Meet- en Registratiesysteem (MRS):
- Voorbeeld meet- en registratiesysteem
- NTA 8029
- Database fijn stof: Gebruikers die beschikken over emissiegegevens totaal stof
- Database fijn stof: Gebruikers die NIET over de gegevens totaal stof beschikken
Bevoegd gezag / beoordelende instantie
Voor het bevoegd gezag zijn de volgende hulpmiddelen beschikbaar voor respectievelijk het maken van een risico-analyse, het beoordelen van meet- en registratiesystemen (MRS), het beoordelen van milieujaarrapportages en het opstellen van handhavingsbrieven:
- Checklist beoordeling meet- en registratiesystemen
- Checklist Integraal PRTR-verslag
- Checklist risico-analyse (zie onderdeel Risico-analyse hieronder)
- Voorbeeld handhavingsbrieven (zie onderdeel Voorbeeldbrieven hieronder)
- Validatietest luchtemissies (en de toelichting), versie 2020
- Gebruik emissiefactoren bij validatie
- Handleiding validatie afval E-PRTR
-
Af-val-idatietool (hulpmiddel voor beoordelen afvalonderdeel Integraal PRTR-verslag met behulp van gegevens uit LMA/Amice), versie verslagjaren 2022 en 2023
Op het eerste tabblad van de af-val-idatietool is een verkorte handleiding opgenomen. Daarnaast is de uitgebreide Handleiding genereren Amice en E-MJV rapportage voor Af-val-idatietool beschikbaar.
Let op! De tool is pas van toepassing als het bedrijf in kwestie onder de reikwijdte van de E-PRTR-verordening valt. Specifiek voor E-PRTR-categorie 5.a-bedrijven geldt dat eerst moet worden bepaald of een bedrijf daadwerkelijk 10 ton per dag (of 3650 ton/jaar) aan gevaarlijk afval heeft ingenomen. Als dit niet het geval is, is de afvalvalidatietool voor vergelijking van vrachten in het e-MJV en LMA/Amice niet van toepassing.
Gebruik hulpmiddelen
Het gebruik van deze hulpmiddelen zal op termijn moeten leiden tot een optimale inzet van de beschikbare tijd (daar waar de milieurisico's het grootst zijn), tot uniformiteit bij de beoordeling van milieujaarrapportages en uiteraard tot een verbeterslag in de volledigheid, consistentie en geloofwaardigheid van deze rapportages.
Alle genoemde checklisten zijn hulpmiddelen die een indicatie kunnen geven over de volledigheid, consistentie en geloofwaardigheid van een milieujaarrapportage. De checklisten geven geen eindoordeel over goed of niet goed. Het is altijd aan de beoordelaar om met behulp van alle beschikbare informatie en hulpmiddelen tot een uiteindelijke oordeel te komen.
Het meet- en registratiesysteem is een hulpmiddel voor de inrichting voor het documenteren van emissies. De basis voor rapportage van milieudata door de inrichting ligt in het Meet- en Registratiesysteem (MRS). Hierin is onder andere vastgelegd welke parameters worden bepaald, hoe deze worden bepaald (meten, berekenen of schatten) en met welke frequentie. De inrichting verzamelt gedurende het jaar milieugegevens op de wijze zoals beschreven in het Meet- en Registratiesysteem en registreert de resultaten daar ook.
Beschrijving bepalingsmethoden
Er kan op vele manieren invulling worden gegeven aan een Meet- en Registratiesysteem. Op welke wijze dit gebeurt, is een afweging die de inrichting in overleg met het bevoegd gezag maakt.
Voor inrichtingen is een hulpmiddel ontwikkeld om de gebruikte bepalingsmethoden van de verschillende parameters te documenteren. Het Excel-spreadsheet "Methology Description Format" kan worden ingevuld voor elke vervuilende component (bijvoorbeeld NOx, Cadmium(verbindingen) en PAK) en compartiment (bijvoorbeeld lucht, water of bodem) waarnaar wordt geëmitteerd.
In de verschillende tabbladen kan dan per bron de bepalingsmethode van de desbetreffende component worden vastgelegd. De ingevulde spreadsheets maken inzichtelijk welke methoden door de inrichting worden gebruikt en dienen als zodanig als een eerste opzet voor het MRS.
Ook voor het bevoegd gezag
Hoewel de inrichting de kwaliteit van de aangeleverde milieugegevens moet borgen, moet het bevoegd gezag de kwaliteit van deze gegevens beoordelen. Uitsluitend wanneer de toegepaste methodes goed gedocumenteerd zijn, is dit mogelijk voor het bevoegd gezag. Zo is het onderstaande voorbeeld van een Meet- en Registratiesysteem indirect ook voor hen een hulpmiddel. Aanvullend is voor het bevoegd gezag in de Leidraad een checklist MRS opgenomen als hulpmiddel bij de beoordeling van het Meet- en Registratiesysteem.
Hulpmiddel
Om u een idee te geven hoe een meet- en registratiesysteem kan worden vormgegeven treft u een voorbeeld aan. Dit kan worden gebruikt door de inrichting om de toegepaste methoden voor de bepaling van de emissies te documenteren. Voor elke combinatie van vervuilende component en compartiment waar naar wordt geëmitteerd, moet een aparte spreadsheet worden gebruikt.
Dit is een hulpmiddel voor het bevoegd gezag voor het maken van een risicoanalyse voor zowel de beoordeling van de milieujaarrapportage als van het Meet- en Registratiesysteem.
Het validatieproces van milieujaarrapportages kan een tijdrovende bezigheid zijn. Om de beschikbare tijd en middelen in te kunnen zetten op die onderwerpen waar de grootste kans op fouten bestaat en op die onderdelen met het grootste belang, is het noodzakelijk een risicoanalyse uit te voeren. Om het uitvoeren van een dergelijke risicoanalyse te faciliteren, is een hulpmiddel ontwikkeld. Door het invullen van dit hulpmiddel wordt inzicht verkregen in de aandachtspunten voor de beoordeling van het verslag in de periode april - mei. Daarnaast geeft het inzicht in de wenselijke diepgang en frequentie van de beoordeling van het Meet- en Registratiesysteem (MRS), die vaak gedurende het jaar wordt uitgevoerd. De resultaten uit de risicoanalyse kunnen worden verwerkt in het auditplan.
De introductie van een risico-analyse is nieuw bij de beoordeling van milieujaarrapportages. De risico-analyse is bedoeld voor bevoegde gezagen en is een indicatief hulpmiddel. De resultaten na invoering van de gegevens en de auditfrequentie uit de risico-analyse zijn niet wettelijk bindend. Het ligt in de bedoeling deze risico-analyse nauwlettend op bruikbaarheid en verbeteringen te volgen en daar waar nodig aan te passen. Ook hier geldt dat de praktijk de beste leerschool is.
Hulpmiddelen
-
Risico-analyse, versie 2016
Voorbeeld handhavingsbrieven
- Voorbeeldbrief 01: Voornemen PRTR (PRTR niet op tijd ontvangen)
- Voorbeeldbrief 02: Afzien voornemen LOD PRTR (PRTR alsnog ontvangen)
- Voorbeeldbrief 03: LOD PRTR (PRTR niet ontvangen)
- Voorbeeldbrief 04: Afzien LOD PRTR (PRTR alsnog ontvangen)
- Voorbeeldbrief 05: Negatieve verklaring PRTR (PRTR niet ontvangen)
- Voorbeeldbrief 06: Voornemenbrief PRTR (niet geloofwaardig-/ volledigheid /consistentie)
- Voorbeeldbrief 07: Afzien voornemen LOD PRTR(alsnog geloofwaardig-/ volledigheid /consistentie)
- Voorbeeldbrief 08: LOD PRTR (niet geloofwaardig-/ volledigheid /consistentie)
- Voorbeeldbrief 09: Afzien LOD PRTR (geloofwaardig-/ volledigheid /consistentie)
- Voorbeeldbrief 10: Negatieve verklaring PRTR (PRTR niet volledig/geloofwaardig/consistent)